INTERFILM 39 – Special Programs – SP 02: Reality Bites

INTERFILM 39 – Special Programs – SP 02: Reality Bites

  • Wed 15 Nov 2023 // 21:00

VENUE: Unterfilm Clubkino

Saarbrücker Str. 23, 10405, Berlin

  • Wed 15.11.2023
    21:00 - 22:30

INTERFILM 39

Special Programs – SP 02: Reality Bites

 

 

DE:

Wie sehr prägen Bilder unser Verständnis der Welt? Die Kurzfilme des Programms „Reality Bites“ fordern die Zuschauer*innen heraus und geben Denkanstöße: Wie viel Realität im Film ist möglich? Ist alles bloße Inszenierung? Von vermeintlichen Idealmüttern, Bären im finnischen Wald bis zu entsetzten Gesichtern angesichts eines niederbrennenden Pariser Wahrzeichens – eine Frage bleibt: Realität oder Fiktion?

 

EN:

How much do images shape our understanding of the world? The short films of the “Reality Bites” program challenge viewers and provide food for thought. How much reality is cinema capable of capturing? Is everything just staged in the end? Across a variety of subjects, from supposedly ideal moms and bears in the Finish forest all the way to horrified faces witnessing a Parisian landmark on fire, one question remains: is it reality or fiction?

Films:

Concept of a Happy Mom
Während echtes Stock-Videomaterial von „glücklichen“ Familien Wärme vorgaukelt, laufen im Off die inneren Monologe überlasteter Mütter. Wie werden Mütter in den Medien porträtiert? Phänomenaler Meme-Content – wäre es nicht so ernst.
Stock footage of “happy” families conjures canned warmth, while the inner monologues of overworked mothers intone off-screen. Tremendous meme fodder – if it weren’t so serious.
Deutschland 2023 / 04:39 Min. / Deutsch / e UT
Regie, Producer, Schnitt: Henriette Rietz

A History of the World According to Getty Images
Mondlandung, Mauerfall, 11. September – die Welt war dabei. Auch dank Getty, einer der größten Bildagenturen. Doch wie viel Macht haben Bilder und wie sehr prägen sie unseren Blick?
Apollo 11, the fall of the wall, 9/11 – the world was there. Thanks to Getty, one of the biggest picture agencies. How much power do images have? How much do they shape our views?
Norwegen, England 2022 / 18:20 Min. / Englisch / e UT
Regie, Schnitt: Richard Misek
Producer: Thorvald Nilsen

Eggs [蛋]
Ein Hahn in Nahaufnahme. Hühner auf dem Hof. Ein Hahn vor einem Wasserfall. Eier auf Fließbändern. Hühner auf Gemälden. Die Poesie des Eierlegens in 16 Minuten.
A close-up view of a rooster. Hens in the yard. A cock posing before a waterfall. Eggs on conveyor belts. Hens in paintings. The poetry of egg-laying, in 16 transfixing minutes.
China 2022 / 16:15 Min. / / e UT
Regie: Lu Hu
Producer: Lei Wang, Yixuan Dong
Director of Photography: BIAO CHANG, CHUN WEI DENG, SHAN BO JI
Schnitt: Lu Hu, NING HAN

Scenic View
Inszenierung oder Realität? Sitzt hier wirklich zufällig ein Bär im urzeitlichen finnischen Wald und frisst Beeren? „Scenic View“ zerstört die Illusion des Naturfilms.
Staged scene or reality? Is a bear really just coincidentally sitting here in the primeval Finnish forest eating berries? “Scenic View” destroys the illusion of the wildlife film.
Finnland 2023 / 16:00 Min. / Englisch, Finnisch / e UT
Regie, Schnitt: Maija Blåfield
Producer: Häivekuva Oy
Director of Photography: Kerttu Hakkarainen, Maija Blafield, Päivi Kettunen

Le Mal des Ardents [Ardent Other]
Eine digitalisierte Menschenmenge steht einem Feuer fassungslos gegenüber: Paris brennt vor ihren Augen nieder. Eine diffuse Angst breitet sich aus, bedeutender als man selbst.
A digitized crowd of stunned onlookers stands frozen: Paris is being burned to the ground, before their very eyes. A nebulous fear spreads, more significant than one’s own self.
Frankreich 2022 / 16:13 Min. / Französisch / e UT
Regie, Schnitt: Alice Brygo
Producer: Le Fresnoy

L’ Escale [The Stopover]
Die Filmemacher Paul Shemisi und Nizar Saleh erinnern an ihre Reise nach Deutschland, wo sie ihren neuen Film zeigen sollten. Ihr Zwischenstopp in Angola wurde zur wahren Hölle.
Filmmakers Paul Shemisi and Nizar Saleh recall a trip to Germany, where they were meant to present their new film, before a layover in Angola devolved into a truly hellish ordeal.
Belgien, Kongo, Demokratische Republik, Deutschland 2022 / 14:30 Min. / Französisch / e UT
Regie, Producer: Faire-part Collectif
Director of Photography: Anne Reijniers, Hammad Shahid, Qabas Marwan
Schnitt: Rob Jacobs

Date: 15.11.23, 21:00

Venue: Unterfilm Clubkino, Saarbrücker Str. 23, im Keller unter dem Jugendclub, 10405 Berlin

Tickets: 9 EUR, or 7 EUR with Berliner Pass or Student I.D.

Promoter: Fernando Huerta for Mobile Kino

Venue:  

Address:
Saarbrücker Str. 23, im Keller unter dem Jugendclub, Berlin, 10405, Germany